informatie of promotie
Wie informeert de patiënt? Hoe krijgen patiënten de juiste informatie over geneesmiddelen? Hebben de farmaceutische bedrijven als makers van die producten daar een rol in en zoja, welke? Waar eindigt feitelijke informatie en waar begint promotionele informatie?
De behoefte aan informatie over ziektebeelden en geneesmiddelen neemt toe. Patiënten willen optimaal geïnformeerd worden, ook over ontwikkelingen. Artsen willen goede en adequate informatie. Farmaceutische bedrijven willen een rol spelen in die informatievoorziening. Zij beschikken over de feiten, wetenschappelijk onderbouwd en gedetailleerd.
Debat over de dunne scheidslijn tussen voorlichting, promotie en reclame
De aftrap voor het debat wordt gegeven door drie inleiders die het thema vanuit hun uiteenlopende invalshoeken belichten: Carl Jacobs van de Consumentenbond, CDA-Tweede Kamerlid Janneke Schermers en Marc Broeren van Novartis. Met videobijdrage van dr. Lonneke van de Poll-Franse, die aan de Universiteit van Tilburg en het Integraal Kankercentrum Zuid (IKZ) onderzoek doet naar de informatiebehoefte van (kanker)patiënten. Na de inleidingen is er alle ruimte voor discussie en debat, onder leiding van dagvoorzitter Jeroen Smit, journalist en schrijver van de bestsellers “Het drama Ahold” en “De Prooi“, over het debacle van de ABN-AMRO.
Woensdag 28 oktober 2009, 15.30 uur, Glazen Zaal Debat, Nefarma